Neuer Mensch + Pan-Nationalismus + Dritter Weg

von macchiato

Einer der im englischen Sprachraum meistbeachteten Autoren der vergleichenden Faschismusgeschichte und -theorie ist seit vielen Jahren der Brite Roger Eatwell, Professor für Vergleichende Europäische Politik an der Universität Bath, ferner unter anderem Mitherausgeber der Serie „Extremism and Democracy“ im Routledge Verlag.

Sein meistzitiertes Buch ist Fascism: a History, Vintage, New York, 1995. Er hat aber schon 1992 über einen „generischen Faschismusbegriff“ geschrieben (Towards a New Model of Generic Fascism, Journal of Theoretical Politics, vol. 4 no.2, 1992: pp.161-94) unddessen Weiterentwicklung auch in den letzten Jahren immer wieder kritisch begleitet und vertieft, z.B. in The Nature of Generic Fascism: the „fascist minimum“ and the „fascist matrix“ pp.134-161 in „Comparative Fascist Studies: New Perspectives“, ed. C.Iordachi. Routledge: Abingdon 2009; sowie in Ideology, Propaganda, Violence and the Rise ofFascism pp.165-85 in „Rethinking the Nature of Fascism“, ed. A.Costa Pinto. Basingstoke: Palgrave 2011.

Noch aktueller kann man Eatwells nüchterne Analysen nachlesen in zwei Sammelbänden der Oxford Universität Oxford, der eine über Ideologien, der andere über Faschismus. Sie werden erst 2013 erscheinen, aber Eatwells Beiträge „Fascism“ sowie „Fascism and Racism“ sind schon jetzt auf einer Internetseite der Universität Bath zu finden, so wie manches andere von ihm. Wir wollen hier einiges davon zitieren und z.T. auf deutsch zusammenfassen: Zunächst aus „Fascism„:

Unter allen Ideologien sei Faschismus jene, die am schwersten zu definieren ist. Aber:

Identifying a specific ideological tradition does not necessarily mean playing down differences, which exist in all the main ideologies and their concrete representations.

Da die faschistische Ideologie recht unterschiedliche Formen annimmt, stellt man sie laut Eatwell besser in Form einer Matrix dar als idealtypisch, mit folgendern drei Grundthemen:

At the heart of fascist ideology lay three, partly overlapping, core themes:

1) the ’new man‘

2) its holistic nationalism (which lies at the heart of debates about whether it is possible to discern a generic fascism which includes both Fascism and the virulently racist Nazism)…

3) the quest for a new Third Way

Glaube versetzt Berge, und je umfassender dieser Glaube, desto überwindbarer die Berge – darin sieht faschistische Gläubigkeit ihre Stärke, und deshalb äußert sie sich unterschiedlich, neigt zu Eklektizismus und Synkretismus, mit unbändigem Ehrgeiz zu entschlossener Synthese.

Fascist ideology was mercurial, seeking a broad set of syntheses around its core themes…

‚From beneath the ruins of liberal, socialist and democratic doctrines, Fascism extracts those elements which are still vital…creates a new synthesis‚ (Mussolini 1935)

Entsprechend vielfältig sind die geistigen Ahnen und Strömungen, auf die sich faschistische Ideologie in ihren unterschiedlichen Ausformungen berufen zu können glaubt. Die Rede ist von Verbindungslinien zu Plato, Rousseau, der französischen Revolution, der europäischen Aufklärung, der deutschen Romantik, der shintoistischen Ethik, Herder, Nietzsche, De Maistre, Sorel, Maurras, Valois, Barrès, Le Bon, Michels, Pareto, G.Gentile, Spengler, Tönnies, Papino, Corradini u.a.

Nach den Ursprüngen der faschistischen Ideologie begibt sich Eatwell auf die Suche nach ihrem Kern. Ihn in „einer palingenetischen Form eines populistischen Ultranationalismus“ zu sehen, als revolutionäre bis Form einer alternativen Modernität, mit dem Ziel einer nationalen Wiedergeburt aus der Dekadenz heraus, als ein politischer Religionsersatz, solche Theorien, wie sie vor allem von Roger Griffin im Gefolge von George Mosse und Emilio Gentile vertieft werden, sind für Eatwell nicht ausreichend, um den Faschismus als Oberbegriff sowohl für die italienische als auch die deutsche und andere (rumänische, ungarische usw.) Varianten zu erklären. Die These vom Faschismus als „politischer Religion“ liquidiert Eatwell u.a. mit dem Hinweis auf das große Entgegenkommen Mussolinis gegenüber der Katholischen Kirche:

There was no major attempt to supplant the Catholic Church.

Wenn es einen Kern des Faschismus gibt, dann ist er für Eatwell nicht einfach idealtypisch zu definieren bzw. zu erklären, sondern nur mit der Fähigkeit zur mannigfachen, breit und bunt schillernden Synthese der drei obgenannten großen Themenstränge: „Neuer Mensch“ bzw. Neuer Mann, ganzheitlicher Pan-Nationalismus, sowie Dritter Weg zwischen Kapitalismus und Sozialismus.

Hier einige von Eatwells Argumenten gegen Definitionen des Faschismus, die ihm zu eng erscheinen, z.B. wenn sie wirtschaftliche, soziale, sozialpsychologische und geopolitische Gesichtspunkte und Gemeinsamkeiten kaum berücksichtigen bzw. da zu wenig differenzieren:

Whilst the broad approach is important to understanding both fascism’s belief in the power of propaganda and its more fanatical side, it needs to be supplemented by a focus on the fact that people supported fascism for many reasons, including economic ones.

Ad 1: The ‚New Man‘

Fascism was an ideology which sought to appeal to different sides of ‚man’…In his syncretic vein, Mussolini claimed that ‚Man is integral, he is political, he is economic, he is saint, he is warrior‘. (1935)…The term ‚new man‚ is particularly appropriate in the sense that fascism was a male-dominant ethic.

A leading Fascist philosopher, Giovanni Gentile wrote that the success of the Risorgimento did not depend on ‚the Italian people‘, but rather on ‚an idea become a person‚, on ‚several determined wills which were fixed on determined goals‚.

An important strand in fascist thinking about the new man concerned violence. Violence was seen as a central act of bonding in paramilitary groups. The violence of both early Nazism and Fascism, in turn, provided these movements with a litany of martyrs who were celebrated to inspire others to reject the comfortable bourgeois life.

Ad 2: Holistic Nationalism

Nation was at the heart of fascist thinking, but there were differences about how the nation was conceived. A common distinction is to contrast the cultural nationalism of Fascism with Nazism’s biological racism….However,…among the leading Nazis, biological racism was far from universal.

There was also a strong conservative wing of Fascists who celebrated a mystical relationship between the people and the land on which it lived (Strapaese), though this could also echo Nazi blood and soil (Blut und Boden) views.

…even before 1914 Mussolini had been concerned about Jewish power. This fear was heightened following the imposition of sanctions after the Abyssinian invasion by his belief that world Jewry was at the heart of ‚anti-fascism‘, consipiring against Italy as well as Germany. More generally, whilst Mussolini rejected the existence of biologically pure races, he wrote in the preamble to the 1921 Fascist Programme that ‚The nation is…the supreme synthesis of all the material and immaterial valies of the racial stock.

Mussolini wrote in the introduction to a German book on race published in the 1930s: ‚the whole White race, the Western race, can be submerged by other coloured races which are multiplying at a rate unkown in our race‘.

There were strong parallels between the geopolitical view that Italy had a right to find living space (spazio vitale) and the Nazi quest for Lebensraum.

The Italian conquest of Libya and Ethiopia was undertaken with great brutality at a time of growing liberal international norms…

Ad 3: The Third Way

Economic policy rarely features prominently in anlyses of fascism. Typically, only broad features like its autarchy and statism, or the contradictions between its modernist side and the back-to-the-land views…are stressed. However, whilst fascists rejected the materialism of liberalism and Matxism, economic prosperity was important both in terms of securing popular support and underpinning great power status.

the Strength through Joy (Kraft durch Freude) organization…was modelled on the Italian Dopolavoro.

The desire to create a new form of welfare as well as warfare state was central to much fascist thinking.

Wie wenige andere kombiniert Robert Eatwell einen weiten Überblick über die unterschiedlichen Spielarten des Faschismus in Europa mit tief schürfender analytischer Passion und Lesbarkeit. Wir werden hier mindestens noch einmal ausgiebig auf ihn zurückkommen.

(Quelle: http://people.bath.ac.uk/mlsr/FascismOxfordHandbookofIdeologies.htm = das Kapitel Fascism von Roger Griffin im für 2013 angekündigten The Oxford Handbook of Ideologies, ed. M.Freeden, Oxford University Press) 

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